Од март 2018 г. ЕУ планира да воведе наредба/задолжение за сите нови автомобили да имаат вградено систем eCall, кој дава автоматски сигнал до мрежата за брза интервенција 193 во случај на сериозен патен инцидент. Системот ги дава кординатите на местположбата на возилото односно автомобилот до службите на Брзата помош и полицијата. Прогнозата е, дека еCall може да го скрати со 40 % времето за реакција на екипите на Брза помош кога станува збор за градски услови.
“Колку се пократки здолништата на девојките, толку подобро се развива економијата“, – веројатно сте слушнале за т.н. “Индекс на топлина од Џорџ Тејлор. Ова се само едни од многуте теории кои се обидуваат да ги објаснат ставовите на луѓето на микро ниво, гледајќи ги варијаблите на макроекономските фактори – БДП, макроекономскиот фактор, невработеноста и др.
Еве ви еден парадокс: автомобилите се побезбедни од кога и да е, стандардите за безбедност на патиштата се подигнати, а камерите и радарите им помагаат на полицијата повеќе и поефикасно. А сепак, постојат развиени земји каде што смртните случаи од сообраќајни несреќи не се намалуваат, туку се зголемуваат. Ова е пример за САД, каде што извештаите говорат за зголемување на фатални несреќи на патиштата во САД.
37.461 луѓе загинаа на американските патишта во минатата година, што е за 5,6 отсто повеќе од смртните случаи на патот во 2015 година
Ако ги споредиме податоците од 1990 и 2016 година, вкупниот број на жртви на несреќи драматично опадна. Ова, сепак, е втора година по ред, кога бројот на жртви на американските патишта расте. Црните статистики се враќаат на нивоата од 2007 година.
Тука хипотезата за економијата доаѓа во употреба, а основната претпоставка звучи доста веродостојно. Луѓето имаат тенденција да возат почесто кога економијата е во добра состојба и цените на бензинот се пониски. Обично луѓето ги користат своите автомобили за да патуваат почесто на повеќе различни локации поради различни причини. Подобро економските услови им даваат флексибилност да одат со својот автомобил за задоволство, а не само за работа, да ги посетат кафе баровите или рестораните, да се вози до областите односно дестинациите кои се уште не се посетени, пишува во својата анализа.
Постои разлика меѓу рутинско возење до канцеларијата и излегување од автомобилот на забава во непозната населба во средината на ноќта, на пример. Ризикот од инцидент во вториот случај е обично повисок. Научниците одамна откриле дека смртта на патиштата се зголемува со економски раст и раст на приходите. Довербата на потрошувачите значително се зголеми по рецесијата во 2009. година. Невработеноста во САД сега е најниска во последните 15 години. И покрај тоа што платите бавно се зголемуваат, тие сепак се зголемиле во последната деценија. Цената пак, на горивото остана ниска во последните неколку години.
Статистиката од 2016 година г. потврдува: Бројот на загинати лица во несреќи поради недостаток на сигурносни појаси е зголемен за 4,6 % , додека оние со пијани возачи се зголемија за 1,7 %.
Смртните случаи поврзани со алкохол сочинуваат околу една третина од сите фатални сообраќајни несреќи во САД.
Меѓутоа, теоријата на економската логика зад смртта на патот не се држи ако се обидеме да ја пренесеме во Европа. Под споредливи економски трендови, европските патишта остануваат побезбедни. Ако се земе во предвид разликата во населението, ризикот од фатален инцидент при катастрофа во САД е 2 пати повисока од онаа на патиштата во државите на ЕУ. Се разбира, поради специфичните особености, граѓаните на САД почесто возат и се далеку повеќе оддалечени од оние во просечниот европски град.
Бројот на луѓе кои ги загубија своите животи на патот кон ЕУ во 2016 година е 25.500. Ова е 2% намалување во однос на претходната година (и 19% наспроти 2010 година). За споредба, оние што загинаа во несреќи минатата година беа 53,5% помалку од фатални случаи на патот во 2001 година. Единствениот раст на бројот жртви при катастрофи во ЕУ е пресретнат во 2015 година, но дури и тогаш зголемувањето е незначително – под 0,4 проценти. Во 2016 година во ЕУ има во просек 50 жртви на сообраќајни несреќи на 1 милион население, додека просекот во глобални рамки е 174 загинати во сообраќајни несреќи на милион. Најмалку фатални случаи има во Шведска (27 на 1 милион. Жители) и Велика Британија (28), додека Бугарија се покажува на последно место по безбедност на патот со 99 мртви при катастрофи на 1 милион. Жители, според податоците за 2016.
Повеќе од 3.000 случаи на фатални несреќи се пријавени во САД поради невниманието на возачот. Сепак, само во 12 од 50 држави постои експлицитна забрана за користење на мобилен телефон зад воланот. На седум држави им е дозволено да пишуваат смс додека возат. Забраната беше воведена во Флорида и тоа на крајот на 2013 година.
Во Њу Хемпшир нема законска обврска сите возачи и патници на предните седишта да носат задолжително сигурносен појас, ниту за велосипедисти – да возат само со шлем. Одделот за безбедност во сообраќајот е ограничен на “силно препорачување” за употреба на заштитна опрема за возење.
Највисокиот број несреќи во САД се пресретнати во Држави со помала густина на население и помали населени места (Северна Дакота, Вајоминг, Монтана и др.).
Намалување на жртвите може да се постигне преку дизајнирање на побезбеден патишта со минимизиран ризични точки, зајакнувањето на проверките за користењето на безбедносни ремени или употреба на алкохол, посериозни возачки испити и подобрување на условите за младите возачи, и други стратегии на краток рок.
Во далечна иднина: автомобилски производители и политичарите би требало да работат на развојот на технологијата, мерки кои се потпираат на автономен режим на возење, кои го намалуваат ризикот од човечка грешка зад воланот.
Побарувачката за индиректни фактори за смртноста на несреќата не е безначајна, но сигурно не може да биде оправдување за пасивност од страна на властите. Не можеме да очекуваме идна економска криза сама по себе да го реши проблемот.