Верувал ли Алберт Ајнштајн во Бог или бил атеист? Ајде да видиме колку религиозен бил и во што всушност верувал!
Според Ричард Докинс, познат етиолог, биолог и еволуционист, автор на бројни научно – популарни книги, публикации и предавања, Алберт Ајнташјн бил атеист. Ајнштајн понекогаш се служел со името на Бог, но тој не е единствениот научник атеист, кој го правел тоа, создавајќи предуслови за погрешно разбирање од страна на супер – натуралисти, подготвени да го искриват кажаното во нивна полза. Докинс дури дава дефиниција, како тој самиот верува дека „не постои ништо надвор од природата и физичкиот свет, ништо натприродно или интелигентна сила се кријат зад она што можеме да го видиме и допреме.
Докинс објаснува дека некои автори звучат религиозно, но ако се продлабочиме во нивните размислувања, ќе откриеме дека всушност се атеисти. Тој го посочува Ајнштајн за основен пример и ги карактеризира неговите религиозни гледишта како пантеистични, а пантеизмот, според Докинс, е еден попривлечна верзија на атеизмот.
По дефиниција, теизмот е верба во божество или божества, а верувањето во еден бог е спротивно на политеизмот или пантеизмот. Тоа е важно да се напомене прво, бидејќи атеизмот се дефинира како неверие, отсуство на вера, или негирање на постоењето на Бог. Второ, пантеизмот е верување или филозофско учење според кое Бог е безлична појава исто како и природата.
Докинс уште објаснува дека неговите аргументи за религиозните ставови на Ајнштајн, се базираат врз напишаното во книгата “Ајнштајн и Религија“ од Макс Џемер. Чудното е дека кога човек ги разгледува зборовите на Ајнштајн во истата книга, со чудење открива доста интересна ситуација.
” Зад сите видливи закономерности останува нешто суптилно, нематеријално и необјасниво. Длабокото почитување на оваа сила е мојата религија. Во таа смисла, јас всушност сум религиозен / верник /.
” Секој кој се посветил на науката, порано или подоцна се убедува дека законите на универзумот се манифестација на духот – дух, многу помоќен од оној на човекот.
” Божественото се манифестира преку физичкиот свет.
“Мојот Бог создава закони … Неговиот универзум не е управуван од несериозност / слепа вера /, а од непроменливи закони. “[12]
” Сакам да дознаам како Бог го создал овој свет. Сакам да ги дознаам неговите мисли.
” Тоа што силно ме возбудува е, дали Бог би можел да го создаде светот на поинаков начин.
” Тоа цврсто убедување во постоењето на врвен разум / интелект / откривајќи себе во светот на искуството / искуството /, го претставува концептот на мојот Бог.
” Мојата религија се состои во едно скромно восхитување кон бесконечнота супериорност на духот , …
Докинс забележува дека Алберт Ајнштајн споменува “врвен дух” , “врвен разум” , “дух многу помоќен од оној на човекот” ,“почит кон оваа сила” и друго, нагласувајќи дека ова не е атеизам. Изгледа Ајнштајн верува во нешто надвор од границите на природата и физичкиот свет – нешто натприродно и интелигентно што стои зад рамката на реалноста. Уште аргументи во поддршка на идејата дека Ајнштајн верува во нешто високо и натприродно, можат да се најдат во разговорите со негови пријатели.
Во писмата до Давид Бен-Гурион , поранешен премиер на Израел, Ајнштајн пишува “Треба да постои нешто надвор од енергијата.” А истакнатиот физичар Макс Борн коментира, “Тој не ги прифаќа верските убедувања за знак на глупавост ниту безверието за знак на интелигенција.” дури и според агресивната дефиницијата на Доукинс, Ајнштајн не е атеист. Но за едно нешто Доукинс е во право: Ајнштајн не верува во персонификација Бог , кој одговара на молитви и според барањата се меша во редоследот на универзумот и општеството.
Според ова, Ајнштајн не може да биде наречен теист, но дефинитивно не може да биде наречен и атеист.